مدیریت امور پردیس های چهارمحال و بختیاری

اطلاعیه- ویژه مهارت آموزان ماده 28 ورودی 97
در خصوص دوره غیر حضوری مهارت آموزان محترم دو اقدام به شرح ذیل انجام دهند:

اقدام اول : روایت دو خاطره از  معلم پیشکسوت یا خانواده معزز دانشجو معلم شهید

«روایت به معنای بازنمایی از یک واقعه یا یکسری از وقایع است. روایت ها بر اساس تجارب شکل می گیرند و گوینده از طریق بازگویی و تأمل در روایت های خود ، معانی و مفاهیمی را بیان می کند. از این نظر روایت ها یا داستان های معلم یا خانوده معلم شهید یکی از بهترین شکل ها برای بازنمایی تجارب و خاطرات است. مهارت آموز بایستی ضمن مصاحبه با معلم و یا خانواده معلم شهید ضمن یادداشت برداری  از خاطرات و تجاربی که  به شکل داستان وار بیان می شود، به بازآفرینی آن بپردازد. 

تاکید می شود مهارت آموزان در بخش مصاحبه با معلم و یا خانواده معزز دانشجو معلم شهید می بایست  به موضوعات تربیتی، معنوی ، دینی، فرهنگی و اجتماعی از قبیل مصداق های تربیتی - عقیدتی، آسیب های اجتماعی، مسائل اخلاقی  و رفتار های هنجار شکنانه  و..... بردازد و از بیان خاطرات مربوط  به مباحث آموزشی بپرهیزند و در مراحل مصاحبه ،جمع بندی و ثبت گزارش ضمن توجه به اصول و قواعد مصاحبه مواردی از قبیل:  ایجاد انگیزه و اعتماد در مصاحبه شونده،  اختصار دربیان ، مدیریت زمان ، طرح سوالات مرتبط ، و... رعایت نمایند.

در بخش مصاحبه با خانواده محترم دانشجو معلم شهید به نکات زیر توجه جدی شود :

  1.  شان و منزلت شهید و خانواده معزز شهدا رعایت گردد
  2.  به ویژگیهای شخصیتی و اخلاقی شهید از قبیل ایثار و ازخودگذشتگی ، دیدگاه تربیتی، ولایت مداری و پیام معنوی شهدا  پرداخته شود.
  3. بر نکات تربیتی ناب و آموزنده ،خاطرات دوران دانش آموزی و یا دانشجویی شهید به منظور الگو سازی و معرفی انسانهای دیندار ، ولایت مدار ، انقلابی ، مسئولیت پذیر و ... تاکید شود . 

 بدیهی است که رعایت هرکدام از موارد فوق دارای امتیاز می باشد و بهتر است محتوای روایت با کسب اجازه از معلم ویا خانواده دانشجو معلم شهید  ضبط و در اولین فرصت پیاده سازی شود. حجم هر گزارش روایت 3 الی 4صفحه (1600کلمه) و در مجموع 2 روایت، در حجم6 الی8صفحه (حداکثر3200کلمه) تنظیم شود.

توجه :

 1- مهارت آموزان محترم می بایست در سربرگ گزارشات ارسالی ، مشخصات خود را به صورت کامل با ذکر کد ملی ، کد دانشجویی ، رشته ،  مدرک  تحصیلی ، استان  و پردیس محل آموزش ، شماره تماس و ایمیل ثبت نمایند.

2- برای هر روایت یک فرم جداگانه  و در مجموع  2فرم تکمیل شود.

 

جدول شماره 2 : فرم روایت تجربه

 

روایتی از یک تجربه

-عنوان تجربه:

-در بخش مصاحبه با معلم ، توصیفی مجمل از شرایط و فضای حاکم بر مدرسه، ویژگیهای فردی معلم، نحوه تعاملات(200کلمه) 

-در بخش مصاحبه با خانواده معززدانشجومعلم شهید، توصیفی مجمل از ویژگیهای بارز شخصیتی شهید،رویکرد تربیتی شهید، رفتار و کردار شهید با خانواده، دوستان و اطرافیان  (200کلمه) 

-بیان اصل روایت به صورت مبسوط(400کلمه):

-نکات و پیام های آموزنده تربیتی(300کلمه) :

-بازآفرینی و شکل دهی به روایت(300کلمه):

 

مشخصات معلم:

نام و نام خانوادگی:...............       رشته تحصیلی:............    مقطع تحصیلی: ...............     سابقه تدریس (به سال): ...............رشته شغلی: ......        شماره تماس:............             ایمیل:..............           استان:.............      شهرستان:.............     شهر:.............  روستا:............            

 

 

 

جدول شماره 3:جدول امتیازبندی ثبت روایت

 

ردیف

شاخص های داوری

حداکثر امتیاز

امتیاز داور

1-

رعایت مدت زمان گفتگو

2نمره

 

2-

مرتبط بودن محتوای تجربه با محورهای تعیین شده(تربیتی،فرهنگی و اجتماعی)

6نمره

 

3-

طراحی سئوالات ساده ، کوتاه و هدفمند

2نمره

 

4-

مدیریت و هدایت گفتگو

4نمره

 

5-

بازآفرینی و شکل دهی به روایت

6نمره

 

6-

جمع امتیاز

20

 

 

 

تذکر: مهارت آموز می تواند دو روایت  را با معلم پیشکسوت  و یا خانواده معزز معلم شهید تهیه و تنظیم نماید.

 

 

اقدام دوم: ترسیم نقشه راه و چشم انداز آینده

درتعریف علمی ، نقشه راه عبارت است از روش کشف و توصیف آینده مطلوب و تبیین راه رسیدن به آن به زبانی ساده و قابل فهم برای عمل.لذا مهارت آموز در ترسیم نقشه راه معلمی خویش می بایست گام ها و اقدامات خویش را به صورت برنامه ریزی شده برای نیل به هدف مشخص نماید و براساس آن حرکت نماید.در این مسیر معلم ضمن پاسخ به سؤالاتی از قبیل :در حال حاضر کجا هستم؟ در چه سطحی از توسعه حرفه ای هستم؟ در آینده به کجا                 می خواهم بروم؟ اهدافی که نقشه راه در رسیدن به آن کمک خواهد کرد کدامند؟ جهت گیری من چیست؟ چگونه اجرا کنم؟ چطور می­توانم به مقصد برسم؟ موانع، مشکلات و ریسک­ های موجود کدامند؟»  می بایست نقش تربیتی، فرهنگی و اجتماعی خود را در ارتباط با دانش آموز، کلاس درس، مدرسه، خانواده و به طور کلی محل کار، زندگی و جامعه ، تبیین نماید و بتواند ضمن ایفای نقش و رسالت مهم معلمی ، الگوی تربیتی و اخلاقی  بارزی برای دانش آموزان باشد.

انتظار می رود مهارت آموز با استفاده از تجارب آموزشی چندماهه، محتوای روایتها ، الگوپذیری از زندگی شهدا و بهره گیری از تفکر فعال و خلاق ، چشم انداز خود را  برای حضور در مدرسه به مثابه مربی و ایفا کردن نقش تربیتی، اجتماعی و فرهنگی خویش در سال های آینده ، ترسیم نمایند.

 

جدول شماره 4 : جدول ترسیم  نقشه راه و چشم انداز آینده

 

ترسیم نقشه راه و چشم انداز آینده

-ترسیم وضع موجود از قبیل  شرایط مدرسه از نظر مقطع تحصیلی،موقعیت مکانی و جغرافیایی ،وضعیت شغلی و کاری(600کلمه)

-مشخص نمودن اهداف(100کلمه)

- ترسیم وضع مطلوب(300کلمه)

-راهبردها ، خط مشی ها و اقدامات مبتنی بر رویکرد معلمی به مثابه مربی با بهره گیری از تجارب معلمان و الگو پذیری از زندگی شهید دانشجو معلم (800کلمه)

-فرایند و پروسه اجرای ماموریت(1000کلمه)

-ارائه راهکارهای علمی و عملی(400کلمه)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول شماره 5 : جدول امتیازبندی نقشه راه وچشم انداز آینده

ردیف

شاخص های داوری

حداکثر امتیاز

امتیاز داور

1

معرفی دقیق شرایط و وضع موجود اعم از محیط کار و جایگاه حرفه ای خویش

7نمره

 

2

طرح موضوع و پروراندن آن

6نمره

 

3

ارائه اقدامات و گام های اجرایی

10نمره

 

4

میزان قابلیت اجرایی شدن نقشه راه و تناسب روشها با اهداف

12نمره

 

5

ترسیم وضع مطلوب

7نمره

 

6

راهبردها و  نتیجه گیری

8نمره

 

7

رعایت خلاصه و گزیده نویسی

5نمره

 

8

جمع امتیاز

55نمره

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تذکر:   گزارش ها با فونت B.Lotus سایز14 و درقالبPdf و Word تنظیم و در بازه زمانی مشخص شده در سامانه هدف بارگذاری شود.